СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ АНАЛІЗ КЛЮЧОВИХ ЕЛЕМЕНТІВ МОДЕЛІ ЦИФРОВОГО УНІВЕРСИТЕТУ
Назва видання
Тип
Дата
Автори
DOI
Аннотація
учасний етап розвитку вищої освіти характеризується масштабними цифровими трансформаціями, що відбуваються під впливом стрімкого розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. Запровадження цифрових рішень у діяльність університетів сприяє оптимізації управлінських процесів, удосконаленню освітнього середовища та створенню персоналізованих траєкторій навчання. Проте наявні моделі цифрових університетів здебільшого розглядають лише окремі аспекти цифровізації – дистанційне навчання, автоматизацію адміністративних процесів або інтеграцію штучного інтелекту. Недостатня системність підходів до цифрової трансформації ускладнює формування єдиної цифрової екосистеми закладів вищої освіти, що зумовлює необхідність розроблення комплексної моделі цифрового університету. Метою дослідження є структурно-функціональний аналіз ключових елементів моделі цифрового університету та визначення оптимальних підходів до їх інтеграції в освітній, науково-дослідний і управлінський процеси закладів вищої освіти. У статті використано методи системного аналізу, порівняльного аналізу, узагальнення теоретичних підходів та абстрактно-логічний метод для формулювання концептуальної моделі цифрового університету. Результати дослідження підтверджують, що цифровізація університетської освіти передбачає не лише впровадження інформаційних технологій, а й комплексне переосмислення освітнього процесу та організації діяльності університетів. Запропоновано п’ятирівневу модель цифрового університету, яка охоплює: 1) стейкхолдерів освітнього процесу, 2) інформаційну інфраструктуру закладу, 3) дослідницькі лабораторії та інноваційні центри, 4) цифрові маркетингові інструменти, 5) передові технологічні рішення, зокрема штучний інтелект, блокчейн і доповнену реальність. Результати дослідження можуть бути використані для розроблення стратегій цифрової трансформації університетів, адаптації навчальних програм до вимог цифрової економіки та удосконалення цифрових механізмів управління освітнім процесом. Подальші дослідження мають бути спрямовані на удосконалення методологічних підходів до цифровізації освітніх середовищ, оцінку ефективності впровадження цифрових рішень та розроблення адаптивних моделей управління цифровими університетами в умовах глобальної інтеграції освітнього простору.