Соціальні ефекти та ризики цифровізації освіти в умовах цифрового університету
Назва видання
Тип
Дата
Автори
DOI
Аннотація
У статті розглянуто вплив цифровізації на трансформацію освітнього процесу в умовах розвитку технологій четвертої промислової революції. Проаналізовано наскрізні технології, такі як штучний інтелект, віртуальна та доповнена реальність, блокчейн, робототехніка та сенсорика, і їхній вплив на освітнє середовище. Зазначено, що цифрові інновації сприяють модернізації освіти, персоналізації навчання, розвитку дослідницьких компетенцій, розширенню доступу до ресурсів та формуванню безперервного навчання. Водночас акцентовано на ризиках цифровізації, зокрема скороченні соціальної взаємодії через перехід до віртуального середовища, поширенні низькоякісного контенту поза державними стандартами та загрозах кібербезпеки. Досліджено роль штучного інтелекту, блокчейну та віртуальної реальності у створенні інтерактивних і адаптивних освітніх середовищ, які відповідають сучасним потребам студентів. Розглянуто перспективи використання робототехніки та сенсорики для підготовки до цифрової економіки. Зроблено висновок про необхідність розробки трансдисциплінарних моделей освіти, які забезпечать баланс між цифровими технологіями та традиційними педагогічними принципами. Подальші дослідження мають зосереджуватися на соціальних ефектах і ризиках цифровізації з урахуванням специфіки різних освітніх контекстів.